SMS jízdenka jako "malá domů" dopravního podniku?

04.10.2022

Již nějakou tu dobu máme možnost nákupu SMS jízdenek na pražskou MHD. Již od začátku je zvláštní, že SMS jízdenka je dražší než ta klasická - "papírová". Dopravní podnik hl. m. Prahy vše ustál prohlášením, že u takového typu dokladu jsou vysoké marže. V začátcích to komentoval mluvčí Ropidu pro Pražský deník takto: "Logickou prioritou je podporovat kanály, ze kterých má město nejvíce tržeb, čili primárně PID Lítačka. SMS jízdenky bohužel nesou poměrně velkou marži soukromému provozovateli." Proběhlo několik facebookových přestřelek s Pražany a tím celá věc skončila. Podívali jsme se tedy, jak je tomu jinde. Srovnávání s cenami ve Vídni, Berlíně ani Paříži se nemá cenu věnovat. Ano jízdenky mají dražší než Praha, ale ... Při srovnání příjmů bychom zase museli plakat, jak je možné, že jsou jízdenky u nás tak drahé. Velmi zajímavé řešení nabízí Bratislava. ANO! Opět se můžeme inspirovat na Slovensku. Tam jsou SMS jízdenky sice také dražší než papírové, ALE s tím, že jsou o 10 minut prodloužené, aby tím vykompenzovali vyšší cenu. Jak milé.

Je tedy nutné se ptát, co je cílem zaměstnanců dopravního podniku? Upřímně, marketing v tom není, tedy pokud není cílem udržet v provozu celý systém správy zařízení, která jízdenky označují. V každém voze MHD je jich pro jistotu hned několik, asi aby černí pasažéři měli čas si štípnout jízdenku na druhém konci tramvaje, než dorazí revizor. Stejně tak by asi pro někoho bylo velmi bolestivé, kdyby klesl prodej samotných papírových jízdenek na minimum.

V normálním tržním světě - tedy ne v podniku hlavního města, ale v reálné ekonomicky smýšlející společnosti - se snaží obchodní oddělení vymýšlet nové produkty, které mají vyšší přidanou hodnotu. Často nejprve nabízejí takové produkty se slevou, aby klienta naučily na tento nový produkt, tím dosáhli alespoň lepšího obratu a následně též vyššího zisku. Ale Dopravní podnik hl. m. Prahy jde vlastní cestou, nechce asi "rozbít zavedený systém".

Velice by pomohlo, kdyby měl cestující sám snahu si koupit elektronický lístek, bez nákladů na tisk, distribuci a marži prodejci, bez nutnosti udržování tisíců označovacích strojků. Pro začátek by stálo za úvahu snížení počtu označovačů (např. pouze jeden u dveří nejblíže k řidiči) a přidání časové výhody SMS jízdenkám, ať jsou cestující motivovaní k jejich používání. V říši snů pak zůstávají např. QR kódy s odkazy na přímou platbu za jízdenku, které by mohli být zboku každé zastávky. Úplná revoluce a možná i zábavná hra pro mladé by byla časová banka. Systém, kde si koupíte určitý čas v MHD, časovač spustíte přes QR kód umístěný na vstupu do stanice metra, nebo na zastávce a opět jej vypnete QR kódem na zastávce, kde jste vystoupili.

Je to nehoráznost. Dopravní podnik zavedl SMS jízdenku a podařilo se mu celou Prahu přesvědčit, že je to nákladnější než tisk papírových jízdenek, jejich distribuce, marže prodejců, údržba označovačů a tiskáren lístků.