Praha neví, kdo bude platit za reklamu na zastávkách. Peníze na MHD ovšem chybí

04.10.2022

V Praze končí druhá etapa výměn zastávek a přístřešků MHD z tradičních na černé, které mnozí Pražané kritizují.

Zatím bylo vyměněno 250 zastávek ze zhruba sedmi set. Město ovšem stále nevyřešilo, kdo na nich bude moci provozovat reklamu, která měla být podle původních plánů citelným příspěvkem do rozpočtu metropole.

I podle Tomáše Jílka, ředitele městské firmy Technologie hlavního města Prahy (THMP), která má výměnu na starosti, by nemělo město rozhodnutí dále odkládat, protože chybějící reklamou mu zbytečně unikají.

Dosud plochy na zastávkách využívat pro propagační účely alespoň sám magistrát, v případě digitálních panelů, které se při výměně instalují, nebude mít město dostatek obsahu, který by obrazovky mohly přehrávat. Panely přitom mají být na zhruba 150 zastávkách.

Dosud přístřešky vlastní firma JCDecaux, které v polovině loňského roku skončila smlouva s městem. Celkem magistrát nechává vyměnit vybavení na 690 zastávkách.

Hledají se miliardy

Podle propočtů Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) přitom bude provozovatelům městské hromadné dopravy v příštím roce chybět o pět miliard korun v porovnání s rokem 2021. Největším problémem jsou provozy na elektřinu a plyn, kde jsou ceny jsou až na desetinásobku oproti současným kontraktům. "Za těchto podmínek nebudou moci některá města poskytnout veřejnou dopravu ve stávajícím rozsahu," upozorňuje předseda SDP ČR Tomáš Pelikán.

Dosud JCDecaux platilo Praze za pronájem zastávek ročně asi 12,8 milionu korun. Z hlediska městského rozpočtu to není zdánlivě mnoho, ale není město nedostává nich, ale naopak do výměny zastávek při hrozbě enormního růstu nákladů na MHD investuje desítky milionů. Skutečně chceme raději očernit zastávky spíše než udržet ceny MHD pro Pražany?