Kam se v Praze ztrácí miliony - billboardy, obrazovky...

30.03.2023

Praha prodělala na základě smlouvy se společností JCDecaux o používání billboardů v přístřešcích na zastávkách MHD minimálně 180 milionů korun. Tvrdí to alespoň server Kverulant.org. O další miliony město přišlo při nákupu osmatřiceti obrazovek infosystému na zastávky a do stanic metra.

V prosinci roku 2008 uzavřel magistrát dodatek smlouvy s firmou JCDecaux, která tehdy byla společným podnikem JCDecaux a české billboardové společnosti BigBoard. Podnik se zavázal přidat ke stávajícím 600 dalších 300 nových čekáren MHD a 50 kontejnerů na tříděný odpad. JCDecaux také garantoval, že bude Praze platit nejméně 9 milionů ročně a přidal magistrátu možnost zadarmo používat jednu stranu každého billboardu. Tehdejší náměstek primátora Pavel Klega tehdy tvrdil, že Praha tak získá za dobu trvání dodatku celkem 358 milionů korun, to by bylo 28,6 milionu ročně.

Kverulant.org ovšem tvrdí, že JCDecaux platil magistrátu skoro třikrát méně, jen asi 10 až 12 milionů korun ročně.

Smlouva mezi Prahou a firmou skončila v roce 2022 a začala demontáž jednotlivých billboardů. Do konce třetího čtvrtletí roku 2022 však bylo odstraněno pouhých 11 billboardů z 350, jejichž plochu by jinak město mohlo využívat, či pronajímat.

Na konci roku 2022 Kverulant údajně zjistil, že místo Klegou uváděných 358 milionů korun dostala Praha od roku 2009 celkem jen 178 milionů korun. Praha tak přišla nejméně o zmíněných 180 milionů korun.

Drahé obrazovky

Městem provozovaný dopravní podnik (DPP) také nakoupil za bezmála 11 milionů korun osmatřicet obrazovek v novém infosystému na zastávky a do stanic metra.

Jedna obrazovka tak vyšla DPP přibližně na 290 tisíc korun. Ropid, městská organizace, která plánuje pražskou MHD, za podobné obrazovky platil dodavateli jen 150 tisíc korun za jednu. Smlouvu o dodávce obrazovek navíc DPP uzavřel s firmou Xanthus Servisní a.s., která je vyšetřována v rámci kauzy Dozimetr bez výběrového řízení.